26 de juny 2008

Cocafòrum


Avui trairé el propòsit general del bloc i en comptes d'explicar-vos una recepta que em surt bé, us n'explicaré una que m'ha sortit malament. :)

Dilluns vaig fer el meu primer intent de coca de Sant Joan. Em feia molta il·lusió, però també em feia força respecte, així que vaig buscar alguna recepta que em fes confiança i em vaig decidir per la recepta de coca de brioix i fruites confitades del bloc La cuina de casa (només la foto ja fa venir salivera). Com que la recepta de la Gemma està feta amb la Termomix, vaig pensar que podria fer la massa amb la panificadora. Mira tu que fàcil.

Doncs no, no deu ser tan fàcil perquè la coca em va sortir una mica llufa. Em va quedar molt maca, l'olor era boníssima i el gust també (prova que la recepta, en efecte, és molt bona) però la massa no va fermentar bé i em va quedar un totxo fantàstic.


Tan bona pinta que feia... i tan atapeïda que em va sortir!

No sé ben bé on la vaig pifiar, però quan la vaig deixar reposar no va pujar gens. Vaig pensar que potser al forn acabaria d'agafar impuls, però res de res. Com que vull tornar a provar de fer-la, he pensat que potser entre totes i tots els que visiteu de tant en tant el bloc em podríeu ajudar a esbrinar què carai vaig fer malament. Què us sembla, fem un "cocafòrum"?

Us explico com vaig fer la coca:

Ingredients (els de la recepta de la Gemma, amb aromes diferents)
  • 125ml de llet
  • 300g de farina de força
  • 75g de mantega
  • 1 i ½ sobres de llevat de forner liofilitzat
  • pell de llimona ratllada
  • 1 ou
  • 125g de sucre
  • 1 pessic de sal
  • ½ baina de vainilla (les llavors)
  • 1 ½ culleradetes d'aigua de flor de taronger
  • Per adornar: sucre, ou, crema pastissera, pinyons i ametlla laminada
Preparació

Vaig posar els ingredients per fer la massa a la màquina del pa; primer els líquids (ou, llet, aigua de taronger) i després els sòlids (en aquest ordre: sucre, una part de la mantega, llimona, vainilla, sal, farina, resta de la mantega i llevat). Vaig posar la màquina en marxa amb el programa de masses llevades. Quan la màquina va acabar la feina, vaig treure la massa de la cubeta i la vaig posar en una safata amb paper de forn, li vaig donar forma de coca i la vaig deixar reposar 1 hora. Després la vaig pintar amb l'ou batut i la vaig guarnir amb la crema, la fruita seca i el sucre. Tot seguit la vaig posar a coure a 180º fins que va ser daurada.

Com ho veieu? Heu detectat la pífia? Jo tinc algunes teories:

1. Vaig posar la llet freda i hauria d'haver estat calenta?
2. No hauria d'haver fet servir la panificadora?
3. Hauria d'haver treballat la massa a mà després que ho fes la màquina?
4. M'hauria d'haver dedicat a encendre bengales perquè sóc una cocaire negada?

21 comentaris:

J. Carril ha dit...

No se si realmente te quedó mal la coca, pero la verdad es que tiene una pinta de miedo!!

El cullerot Festuc ha dit...

Holaaaaa!!!...Doncs a la foto ha quedat amb molt bona pinta! jeje! Jo la faig amb la thermomix, no sé com funciona la panificadora, però jo per la pròxima vegada compraria llevat de forner convencional, jo faig servir aquest i sempre m'ha quedat bé la coca. La llet la poso de nevera, així que això no deu haver estat...A veure que et diem entre tots!!! jejeje!...L'hauras de tornar a fer, eh?
Petunets,
Eva.

El cullerot Festuc ha dit...

Ah, i pel que fa a les fermentacions: jo després de pastar la massa, la deixo reposar en un bol fins que augmenti el doble. Després li dono forma i la decoro, i la torno a deixar fermentar en un lloc tebi.

la divina ha dit...

Descartem la temperatura de la llet, doncs. Pel que fa al llevat, per fer pa utilitzo llevat fresc o llevat liofilitzat indistintament, perquè tots dos em funcionen sempre igual de bé. No sé, no sé...
Eva, una pregunta sobre la termomix: la maquineta amassa i fa llevar la massa o només la treballa? És que el programa per a massa de la meva màquina del pa també fa llevar la massa (1 hora més o menys), per això vaig deixar reposar la massa només 1 hora. Tot i amb això no va pujar gens: ni dins la màquina ni fora. Seguirem investigant!
Moltes gràcies per les pistes i els consells! La tornaré a fer, i tant!

J. carril, la pena és que em va quedar moooolt densa. Ens la vam menjar, però amb un tall ja quedaves fart!

neska polita ha dit...

jo no en tinc ni idea, però fa molt bona pinta.

potser t'entra al bloc algun despistat del sònar i et diu el què. :-P

la divina ha dit...

Hihi! Sí, ja ho he pensat que el títol del post era una mica ambigu. Però, bé, igual llavors decideix enganxar-se a una altra cosa més sana. No se sap mai... :)

Carolina ha dit...

Mira, aquí a vikinguilàndia fem pa i de tot dia sí i dia també perquè és el normal... i tothom els fa a mà.
Se m'acut que fent-los a mà (i l'explicació serveix per pa, coca i el que vulguis), la massa agafa més aire.
I és molt important que la massa resposi en un lloc calent, per exemple, damunt del forn. Aleshores sí que puja!!!!

La cuina vermella ha dit...

Divina, carinyo, quin greu que no aquesta coca no hagi complert les teves expectatives! Nosaltres portem dies mirant blogs per aconseguir una recepta bona de coca de Sant Joan, encara que la farem per sant pere!
llegirem intrigats totes les recomanacions.
petons.

El cullerot Festuc ha dit...

La Thermomix només amassa, pel que després s'ha de deixat llevar en un bol. És molt estrany que no t'hagi pujat...pq si fos hivern encara...xo ara amb aquest calor, amb 20 minuts ja tens una massa fermentada...és ben estrany!!! ;)

la divina ha dit...

Carol! Hola, guapa! És molt bonica aquesta cultura que tenen per allí de fer el pa a casa. Ara, no sé d'on treieu el temps!! Nosaltres tot just comencem a pillar com va això del pa. Potser quan arribi una altra època menys estressada (espero que sigui aviat!) podré mirar-me això de fer el pa tot a mà. Gràcies pels consells! I, ep, m'agradaria molt que em passessis alguna recepta de pa suec :)

Ja tens raó, Eva, amb la calor que fa m'hauria d'haver sortit un alien!

Parella! Segur que la coca us surt fantàstica, ja ho veureu. Crec que jo vaig ser massa atrevida, de fer-la amb la màquina quan la recepta no era per fer-la amb la panficadora. Bona revetlla!

la divina ha dit...

M'ha vingut al cap una pregunta: Si faig la massa a mà, cal que faci primer una massa mare?

Carolina ha dit...

una massa mare? Què vols dir? Jo crec que no, aquí, per exemple, fem pa negre amb pipes i cereals (que deu ser aquest pa suec que dius),però també fempa dolç amb llet i sucre i iogurt i fruita confitada i panses,i no fem ni mare ni fills, fem la massa i punt! :)

la divina ha dit...

Això de la massa mare ho he vist en algunes receptes de coca de Sant Joan i de pa de xapata. Es fa una mena de "premassa", amb farina, aigua i llevat i es deixa fermentar. Després s'afegeix això al que és la massa pròpiament dita i es fa la coca (deixant-la fermentar també fins que dobla el volum). Deu ser que no cal pas fe tota la família doncs... :)

Anònim ha dit...

Jo vaig estar mirant receptes i no ho vaig veure clar. Sembla que s'ha de fer una massa mare a part de la massa del brioix i tot el rotllo de la fermentació... Es veu que fer un brioix no és tan fàcil com sembla... Jo no m'hi vaig atrevir.

Mònica

Gemma ha dit...

Ja t'he contestat al blog, però hi torno :)
No tinc ni idea de panificadores, per això no et puc ajudar gaire... però penso que si la resta de coses i d'ingredients els vas fer com jo, doncs aquest deu ser el motiu.
L'únic consell que et puc donar és que ho tornis a intentar, però aquest cop sense panificadora... a veure si és això!
Com diu l'Eva del Cullerot Festuc, la thermomix només amassa. Després jo vaig donar-li forma ovalada i vaig deixar que fermentés, a mi em va pujar molt! (però em va trigar més temps que el que diu l'Eva, segurament pel tema de la temperatura).
Fer la coca de briox és difícilissim, jo tampoc m'havia atrevit mai fins l'any passat :(
El tema de la massa mare, crec que no cal, jo ho vaig fer sense massa mare i va quedar molt bé!
Anima't a provar-ho per la revetlla de St Pere i ens expliques el resultat ;)

Gemma ha dit...

Què tal, t'has animat a tornar-ho a provar per St. Pere? Gairebé no goso ni preguntar... :(

la divina ha dit...

Hola, Gemma! Hihi, quina expectació. Doncs finalment no ho he pogut tornar a provar perquè no he tingut prou temps, però no et pensis que m'he desanimat, eh? La tornaré a provar aviat i la propera vegada la faré a mà. Jo estic segura que amb tots els consells que m'heu donat a la propera va la vençuda!
Moltes gràcies a totes i a tots per participar en el cocafòrum!!

neska polita ha dit...

divina, que saps fer gaspatxo? jo no, m'ensenyes a preparar-lo? :-)

la divina ha dit...

Gaspatxo? Sí, tot i que sempre espero a tenir tomàquets de l'hort de Torelló per fer-ne :) Però m'és difícil donar una recepta exacta perquè el faig sempre molt a ull. Quan en faci intentaré mesurar-ho tot per poder dir-te exactament què hi poso.
Aix, a veure si entre avui i demà puc penjar alguna recepta nova! Crec que tocarà quiche.

neska polita ha dit...

la quiche també m'agrada! :-) l'últim cop que en vaig fer la vaig improvisar d'albergínia i gorgonzola... mmm...!

la divina ha dit...

Uooo, polita, que bona!!!